niedziela, 24 listopada 2013

Pocztówki

    Z dwa tygodnie temu dostałem kilka pocztówek dźwiękowych (dzięki Matejko) jakie można ujrzeć na pierwszym zdjęciu. Może nie było by w tym nic dziwnego, wszak takie kolorowe "PCV" już mam w swojej kolekcji, ale zaskoczyły mnie te z obrazkami, bo są to faktycznie pocztówki prawdziwe które "udźwiękowiły" dwa punkty, które zajmowały się takimi usługami, a jeszcze bardziej jest dziwne to, że oba punkty działały w Szczecinie o czym nawet nie wiedziałem. Obie pocztówki pochodzą z końca lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku.
Spółdzielnia Usług Fotograficznych "Studio" - Punkt Nagrań Dźwiękowych, Szczecin, Al. Wojska Polskiego 38 tel. 355-14
 Gdyby ktoś chciał sobie nagrać swoją pocztówkę niech próbuje, poniżej zamieszczam adresy obu punktów, ale obawiam się, że bez wehikułu czasu się nie obejdzie.

Pracownia Nagrań Pocztówkowych - Szczecin, Wyzwolenia 27/39


3 komentarze:

  1. Takich punktów, rzemieślniczych, to było wtedy dużo więcej w Szczecinie, mam gdzieś podobne pocztówki z pięczątkami innych firm np na ulicy Jagiellońskiej.

    Jakość dźwięku jest, co prawda, podła w przypadku takich wydawnictw ale, czasem można na nich znaleźć piosenki o które trudno gdzie indziej. Klasycznym przypadkiem jest tutaj Janusz Laskowski - zbieram wszelkie piosenki artysty z tamtego okresu.
    Mam gdzieś, piosenkę Kasi Sobczyk z takim tekstem, do posłuchania, chyba tylko z pocztówki:

    Nie pamięta dzisiaj nikt
    Dawno to było tak
    Dwoje kochało się
    Od najmłodszych swych lat
    Latem słońce ich miłość ogrzewało
    Zimą kaflowy piec
    Wierność jedno drugiemu przysięgało
    Na swe życie, na śmierć

    On był biedny, jak mysz
    Ojciec jej złota chciał
    Złotych florenów sto
    Kupiec zza morza dał
    On tam stał, gdy na statek ów wchodziła
    W sukni białej, jak śnieg
    Ze spojrzeniem mu słowa te rzuciła
    Lada dzień czekaj mnie

    Mówią, że ją z pokładu fala zmyła
    Czy tak było czy nie
    Jego zaś czy nadzieja opuściła
    Bo, jak wiatr przepadł gdzieś
    Odtąd razem już są
    Niechaj wierzy, kto chce
    Fala wołali ją, on na imię miał Brzeg

    Żeby ciekawiej było, to piosenkę z tą pocztówką odnalazł mieszkaniec Szczecina i mi ją podesłał.

    Wie kolega że, nie daleko nas, 10 minut spacerkiem mieszka, jak kolega teraz stoi to niech lepiej usiądzie ;-) brat Czesława Niemena? Na prawdę, brat stryjeczny, czyli kuzyn, ten sam:
    http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36037,14943634,Wdowa_po_Czeslawie_Niemenie_przegrala_proces_o_naruszenie.html
    Tą niewydaną piosenkę o której mowa jes tw tym artykule też posiadam ;-)
    Chora baba.

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdzie jakość podła ale zawsze coś można z tego wycisnąć. W poprzedni łikend załapałem się na koniec audycji (chyba "Trójkowy wehikuł") gdzie była wdowa po Klenczonie i wydawca wznowienia zdaje się wszystkich jego nagrań. Opowiadał jak nigdzie w archiwach nie można znaleźć utworu "Ty albo więcej nikt", ale za to ocalał na pocztówce dźwiękowej. Gdy puścili ten utwór to się zdziwiłem, że tyle z niego wycisnęli bo wcześniej słyszałem wersję kiepsko oczyszczoną w "Ze szpulowca bigbitowca" potwornie szumiącą.
      Kasi Sobczyk na pocztówce mam "Poszedł Marek na jarmarek" też chyba nigdzie indziej nie wydaną, a tej co tu cytujesz nie znam.
      Na wszelki wypadek siadłem nie wiedziałem, że aż tak blisko, a widziałem kiedyś z nim rozmowę w telewizorze. Kolage się z nim kontaktował?
      Sam Niemen też się procesował o ile pamiętam z wydawcą wznowień CD z płyt winylowych i też przegrał bo prawo na to pozwalało a i zdaje się teraz też pozwala. Nie szkoda im życia na te procesy?
      Jakby się dało posłuchać tych twoich rarytasów to rad będę wielce za udostępnienie.

      Usuń
  2. Tak, Wehikuł Czasu to bardzo ciekawa audycja - czas słucham, można też posłuchać, jak się nie zdążyło, na stronach Trójki, niestety już bez nagrańm lub z małymi fragmentami.
    Ten wydawca to firma Kameleon Records, najelpiej wydająca firma w Polsce archiwalne nagrania. Wydawca nie pierwszy raz gości w tej audycjim był już zaproszny przy okazji wznowień płyt Skaldów - warto posłchać tej audcji - jest w archiwum na stronie radiowej Trójki.
    http://www.kameleonrecords.pl/pl/wydania

    Zobaczm nawet płyty winylowe wydają w dodatku niebieskie. Prawie 32 minuty na jedną stronę to mnie trochę zastanawiam no ale, dziś technika duż obardziej zaawansowana.

    To nagranie Klenczona "Ty albo nikt" jest dostępne w internecie od 26 sierpnia 2011 roku, zgrane z pocztówki właśnie.
    Powiem tak, bo trochę pocztówek już przegrałem, magicznej jakości trafił się im egzemplarz.
    http://www.youtube.com/watch?v=_OK57oYEI5o

    OdpowiedzUsuń