niedziela, 3 lutego 2013

Pierwsza polska płyta stereofoniczna

Przeglądałem właśnie stare miesięczniki "Radioamator i Krótkofalowiec" które odziedziczyłem po tacie (niestety tylko kilkanaście numerów) i odnalazłem parę ciekawych informacji a wśród nich tą o pierwszej polskiej płycie stereo, która ukazała się pod koniec 1961 roku. Jakie się wiązały z tym emocje? Proponuję przeczytać ten artykulik by się o tym przekonać.
Radioamator i Krótkofalowiec Nr 8, Sierpień 1962


Polskie Nagrania STXL001 "Stereo"
Jeszcze jedna ciekawostka z kolejnego numeru miesięcznika.
Do testowania sprzętu można było użyć płytę testową wytłoczoną również przez Polskie Nagrania
Radioamator i Krótkofalowiec Nr 9, Wrzesień 1962
Polskie Nagrania L0332

 Ciekawe czy gdziekolwiek ocalały te płyty?

7 komentarzy:

  1. Mocny wpis, bardzo mocny. Magiczny wręcz, dawno zapomniana historia. Tak się składa,również magicznie, że pociągnę temat dalej. Informacja o tych płytach ukazała się również w Magazynie Muzycznym Jazz. Akurat mam te numery.
    Do przeczytania poniżej, te numery i wszystkie inne z roku 1962. A co, jak szaleć to szaleć.
    Posiadam, w takiej formie, wszystkie numery tego miesięcznika, od roku 1960 do połowy lat 90. Stare czasopisma są, że tak powiem, cool.

    Magazyn Muzyczny Jazz 1962.part1.rar
    http://www66.zippyshare.com/v/36260826/file.html

    Magazyn Muzyczny Jazz 1962.part2.rar
    http://www37.zippyshare.com/v/29821500/file.html

    Magazyn Muzyczny Jazz 1962.part3.rar
    http://www47.zippyshare.com/v/36398244/file.html

    Uwaga, teraz będzie najlepsze, istnieje duże prawdopodobieństwo, że obie płyty są w Książnicy Pomorskiej. Obiecałem sobie, dawno, to sprawdzić, ale zawsze coś stawało na drodze. Sprawdzę to w przyszły weekend. Jak będą, to trzeba będzie pokombinować, jak je do domu wypożyczyć, bo niestety są to zbiory magazynowe, udostępniane tylko na miejscu, a gramofon biblioteczny zgrywa tylko do mp3.
    No chyba, że ma się przenośne urządzenie nagrywające - ja nie mam, wtedy można to nagrać do wav. Gramofon biblioteka ma taki:
    http://www.sklep.megahz.com.pl/denon-dp-200-usb-autoryzowany-dealer-3-lata-gwarancji.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie w Magazynie Muzycznym Jazz artykuł jest pełniejszy i można od razu rozszyfrować kim jest K. W. autor obu artykułów, a mianowicie Inż. Konrad Widelski (teraz inżynier ma mniejsze poszanowanie skoro pisze się z małej litery). Dzięki za udostępnienie faktycznie pisma kul :-}
      Gramofon w książnicy trochę dziwny, podobno nie można w nim zmienić wkładki. W książnicy wieki nie byłem (było to w poprzednim systemie). Jak nie wypożyczą ci do domu to może się tam wybiorę z moją maszynką tylko bym musiał kabelek zarobić z gniazdkami chinchowymi.

      Usuń
  2. Wpierw sprawdzę,czy mają.
    Gramofon jest kiepski, kupili pewnie z uwagi na możliwość przegrywania do mp3 na pendrive. Za to wzmacniacz i odtwarzacz DVD są z bardzo wysokiej półki, ale już słuchawki są za 30 złotych, niewiele na nich słychać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sprawdziłem, niestety nie mają obu płyt.

    OdpowiedzUsuń
  4. W przypadku, stereofonicznej, nie liczyłem na cud, ale w przypadku tej drugiej miałem wręcz pewność, że posiadają. Pech, bo mają płytę z poprzednim i następnym numerem katalogowym. Oraz z 20 tysięcy innych pozycji winylowych.

    OdpowiedzUsuń
  5. odsprzedamnplyte testowa polskich nagran

    OdpowiedzUsuń